Heftig

Hoe het komt dat ik al die maanden niets heb gepost vertel ik je vandaag. Wat de titel zegt: het is heftig.

Midden december 2016 gaf ik je een kleine update hier op mijn blog en daarvoor was er ook al een poos niets meer online gekomen. Ik ga je vandaag vertellen hoe dit kwam. Ik ga het proberen uit te leggen zonder dat ik teveel in details treed. Ik wil het namelijk nog steeds wel privé houden, maar aan de andere kant wil ik het ook graag met jullie delen. Wie weet herken je het wel, is iemand met deze post geholpen of misschien ken je iemand die er wat van kan leren…

Eind december 2016 kwam er opeens een hele ‘nare bezoeker’ langs. Onverwacht, totaal niet gewenst, lastig om mee om te gaan en nog moeilijker om weer vanaf te komen. En nee, ik heb het niet over een vervelende buurman.

Het begon met de kleine lichtpuntjes in de dag niet meer waarderen of zelfs helemaal niet meer zien. Te neergeslagen zijn. Geen zin meer hebben in feestjes, dagjes uit of leuke dingen doen. Niets meer leuk vinden, nergens meer van genieten, geen lach meer te bekennen. De lach veranderde langzaam in een huil. Of nee…geen huil, maar een lege vlakte.  De levendige sprankeling in de ogen werd een zwart leeg gat. Je kijkt er recht doorheen, maar je ziet niets. Niets dan leegte, ellende, negatieve gevoelens over alles en iedereen. Geen emoties, gewoon helemaal niets. Leegte.

En het is ook heel sneaky. Langzaam kwam de ‘nare bezoeker’ steeds vaker over de vloer. Nog steeds totaal niet gewild, maar verdwijnen doet ‘ie niet. Hij worstelt zich tussen alle blijheid en vrolijkheid door. Hij weet precies die kleine weggetjes te vinden en zo wandelt hij langzaamaan steeds verder het leven binnen. Hij gaat niet meer weg, hij neemt het over en is niet eerder tevreden totdat hij je te pakken heeft.

En op een gegeven moment had hij gewonnen. Die verdomde depressie.

Die vervelende, nare, ongewenste, pijnlijke, verdomde depressie!

tekst goede

 

Er is gehuild, héél veel gehuild. Er is onmacht, veel onmacht. Er is leegte, heel veel leegte en er is onbegrip, echt onbegrip. Hoe heeft het zó ver kunnen komen. Hoe kan het dat het zo sneaky naar binnen is geglipt en dat niemand hem heeft aan zien komen. Hoe kan het dat hij het helemaal overneemt, de ziel inpikt en er ook nog bijna mee weg komt.

En de grote vraag: ‘waarom?’

Waarom is er niet…? Waarom moest het gebeuren…? Waarom wisten we niet…? Waarom?!

 

Zoals ik al zei: heftig. Onbegrijpelijk heftig. Ik kan oprecht zeggen dat de afgelopen periode het heftigste is dat ik ooit heb meegemaakt. Langzaamaan krabbelen we weer overeind en sprankelen de oogjes weer.

En laat mij nog even duidelijk zeggen: het is totaal privé om wie bovenstaand verhaal gaat. Naar mijn idee doet dat er ook niet toe. Ik heb het van dichtbij mee gemaakt en dat wens ik niemand toe. Ik wilde aangeven met deze blogpost dat een depressie opeens héél sluw binnen kan dringen. Wees dus alert op de signalen! Zijn er geen lichtpuntjes meer? Zie je iemand voor je neus steeds meer down, stiller of ‘anders dan anders’ worden? Start een gesprek, praat erover en bied of vraag om hulp. Er IS namelijk hulp en JA dat werkt.

Je bent écht niet de enige.

 

Liefs!

3 gedachtes over “Heftig

  1. Hoi Mirjam,
    Herkenbaar verhaal, vanuit mijn omgeving maar ook zelf ben ik wel met het “gen” belast. Gelukkig herken ik het en grijp ik in als het moet maar ook ik ben wel eens te laat en dan duurt t opkrabbelen wat langer en heb ik daar hulp bij nodig. Hierover sprak ik nooit maar ben dit t laatste jaar wel gaan doen en dat lucht erg op! T is altijd goed om te delen denk ik, zowel als naaste als wanneer je zelf lijdend voorwerp bent. Een depressie kan iedereen overkomen. Ik wil je veel kracht en liefde toewensen

    Like

    • Hoi Renee. Wat een lieve woorden, dank je wel. Goed van en voor je dat je er meer open over bent, lijkt me inderdaad een vrijer gevoel geven!

      Like

Geef een reactie

