Remember to remember #3

Eindelijk weer een nieuwe herinnering online, dat is lang geleden! Ben je benieuwd waar ik deze keer over ga vertellen? In ieder geval iets over vroeger…

Zoals jullie misschien wel weten heb ik deze rubriek opgezet om alle mooie herinneringen van vroeger te verzamelen, te kunnen bundelen. Dit doe ik omdat ik dan later (als ik oud en nog meer vergeetachtig ben) het nog een keer terug kan lezen. Wie weet lezen mijn kinderen het later ook wel. Dan kunnen ze lezen over mijn baby/kindertijd, mijn jeugd, al mijn belevenissen in deze wereld als volwassene en mijn dierbare herinneringen. Gaaf toch?!

Dit keer een prachtige herinnering van mijn omaatje, de moeder van mijn vader. Haar naam was Ida (prachtige naam trouwens!), oma Ida voor mij. Ze woonde in Den Haag samen met mijn opa en hun 7 kinderen in een kleine rijtjeswoning in een niet zo hele prettige buurt. Ze hadden het niet echt breed wat betreft geld, maar hadden daarentegen tonnen vol met liefde en dat vond (en vind) ik veel belangrijker.

Opa overleed toen ik nog heel klein was, daardoor heb ik helaas nauwelijks herinneringen van hem. Oma kan ik mij echter nog redelijk goed herinneren. Zo had ze altijd hele fancy bloemetjes jurken aan en had ze mooie (gelakte) schoenen. Ook had ze prachtig golvend lichtgrijs/wit haar wat er ook heerlijk zacht en verzorgd uitzag. Ze hield van wandelen, op het strand lopen, ons bezoeken in het hoge Noorden en ze hield van haar familie. Dat wist ik niet alleen, dat kon ik voelen.

Waar oma nog meer heel erg van hield was puzzelen. Ik kan mij goed herinneren dat ze altijd veel aan het puzzelen was. Kwamen we op bezoek? Dan lag haar puzzelboekje op tafel, opengeslagen en met een pen ernaast. Kwam ze bij ons op bezoek? Dan zat haar puzzelboekje zeker weten in haar tas.

De puzzels waar ze van hield waren woordzoekers. Ken je dat? Dan heb je een heel vak met allerlei letters erin en daarnaast een lijst met woorden die je terug kan vinden in dat vak. De woorden streep je weg in het vak en van de lijst. Als je alle woorden hebt gehad dan vormen de overige letters in het vak een woord en of zin. Tenminste…als je het allemaal goed hebt gedaan.

collage oma

Gezellig met een glaasje drinken en een koekje samen met oma op haar stoel of op de bank uren woorden zoeken in haar puzzelboekje. I loved it!

Toen het helaas eenmaal wat minder ging met haar gezondheid bleef ze puzzelen. De puzzelboekjes gingen gewoon mee naar het verzorgingshuis waar ze terecht kwam. Het vinden van de woorden ging steeds wat langzamer en de strepen die ze door de woorden zette werden wiebelig, maar puzzelen bleef ze nog lang doen. Tot dat het haar echt niet meer lukte. Maar toen was ‘mijn oma’ ook al niet meer echt aanwezig…

Ik ben dus opgegroeid met een puzzelende oma en ik ben er van overtuigd dat dat de reden is waarom ik woordzoekers ook zo leuk vind. Sudoku, kruiswoordpuzzels en alle andere soorten vind ik niets aan, maar met woordzoekers ben ik echter úren zoet. Niet alleen lijk ik op mijn oma qua uiterlijk, maar ook qua (puzzel) gewoontes. Ik had gewoon de liefste oma! :)

Heb jij ook een liefdevolle herinnering van vroeger van je oma en/of opa?

Liefs!

Een gedachte over “Remember to remember #3

Geef een reactie

