Money talk

Ik heb mij er de afgelopen periode eigenlijk best wel aan geërgerd. Veel ‘waarom’ vragen passeerden en de irritaties werden daarom alleen maar groter.

Hier gaan we dan, let’s talk about money. Een poosje geleden liet ik jullie mijn droompje weten. Mijn/ons droompje kort beschreven: een eigen huis(je). In diezelfde periode heb ik mijzelf behoorlijk verslaafd gemaakt aan Funda en zo zagen we de mooiste huizen voorbij komen. Maar helaas…

Omdat babe en ik allebei zero verstand hebben van het fenomeen ‘huis kopen’ gingen wij er ons in verdiepen. Hoe werkt dat met een hypotheek, kan het uberhaubt wel als je geen vast contract heb van je werk, hoeveel kan je eigenlijk lenen met dit jaarinkomen enz. enz. Al snel werden we met de neus op de feiten gedrukt, of eigenlijk met onze neus in een grote berg ellende geduwd…genaamd studieschuld.

Potverdorie zeg, ik heb hier wel even een paar traantjes om moeten laten hoor. Wat blijkt: met een studie schuld kan je minder lenen en dus een kleinere hypotheek krijgen. Dat wist ik stiekem natuurlijk al wel (mijn wijze paps heeft mij hier altijd al voor ‘gewaarschuwd’), maar dat het zo veel uit zou maken wist ik niet! Met mijn studieschuld kan ik beduidend minder hypotheek krijgen en babe studeert nog dus tja…

Een studieschuld. Dat is leuk hoor. Ga je in je studententijd geld lenen (voor de juiste redenen in mijn geval, niet omdat ik een extra krat bier wilde kopen per dag. Serieus, die mensen heb je), maar dan heb je er later een hoop ellende van. Als je dan de regeltjes gaat opzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat dan word je echt helemaal gek.

Zo is er de briljante regel (sarcasme hè, dat snap je) dat er altijd van je originele studieschuld wordt uit gegaan. Voorbeeld: stel je hebt €25.000 studie schuld en je hebt inmiddels €20.000 euro afbetaald. Als je dan een hypotheek aanvraagt dan gaan ze nog steeds uit van die €25.000 euro schuld en niet die €5.000 die eigenlijk nog maar over is. Je kan dus geen kant op qua hypotheek tenzij je je volledige studieschuld hebt afbetaald. Lekker dan.

Ook is het uberhaubt krijgen van een hypotheek al een dure happening. Er komen allerlei (voor mij soms onzinnige) kosten bij waardoor je al zo’n €5.000 a €8.000 euro kwijt bent aan alleen maar ‘regeldingen’, dan heb je het huis nog niet eens! En zo zijn er helaas nog veel meer bijkomende kosten waar je zo 1,2,3 niet aan denkt.

Oftewel: mijn droompje is lichtelijk in duigen gevallen en dat vind ik echt ontzettend prut! Huilie huilie dus. Maargoed, ik ben dan ook wel weer nuchter genoeg en de leus ‘wat niet kan, dat kan niet’ komt hier regelmatig in huis voorbij.

Toch vind ik het jammer dat dat stomme geld altijd zo’n enorme invloed heeft op je hele leven. Ik heb in de uitkering gezeten (dat vertel ik jullie nog wel een keer), nu heb ik een fulltime baan en believe me, daar ben ik echt rete blij mee! Niet alleen is de baan ergggg leuk, maar qua inkomsten natuurlijk ook. En dan is dat tóch nog niet genoeg. Natuurlijk kan ik sparen (doen we ook!), maar dan ben ik echt wel een paar jaar verder voordat ik de buurt kom van mijn studieschuld. Ik heb het gevoel dat ik vast zit, ik kan geen kant op.

We kunnen niet vooruit, we zullen in dit huis moeten blijven wonen omdat het gewoon qua geld niet anders kan. Dat klinkt misschien wat zeikerig en zielig, maar het is wel zo. En natuurlijk: zo gaat dat in het leven, maar als je er eenmaal zelf midden in zit dan is het toch best wel een beetje meer prut dan anders. Helemaal als mensen in je omgeving wel huizen (kunnen) kopen of als je weer ergens leest hoe tof het is om een eigen huis te hebben enz enz. Nogmaals: huilie huilie.

En nee, dit is niet bedoeld om zielig doen. Dit is gewoon zoals het is en dat is soms gewoon even prut. Natuurlijk ben ik ook super blij en dankbaar voor alles wat ik wél heb, maar soms mag je best even je eigen leven afzeiken (lol, ik moest hier hardop om lachen XD), omdat het op dat moment gewoon even nodig is.

Dus dat. Ik heb mijn hart weer gelucht. Fijn zo’n blog =)

Heb jij ervaring met een huis kopen?

liefs!

15 gedachtes over “Money talk

  1. Balen is dat hè!!! Ik winst trouwens niet dat ze uitgingen van je oorspronkelijk schuld.. Heel vreemd, maar weer wat geleerd. Als je een huis wilt kopen moet je tegenwoordig ook een groot eigen vermogen hebben.. Zolang het nog niet kan, sparen we vrolijk door :(

    Liked by 1 persoon

  2. Wat vervelend voor je joh! Studieschuld lijkt me ook bijzonder naar sowieso. Ikzelf heb een huis kunnen kopen met mijn fulltime baan, ik had geen studieschuld. En ook jij komt tot dit moment, dat gaat absoluut gebeuren! Zeker als je vriend ook werkt, dan komt dat huis er gewoon! Voor nu is het even naar en snap ik dat je niet blij bent. Veel sterkte meid x

    Like

  3. Mja, mijn broer had een rekening van werk op zijn naam staan waar eventjes een schuld op stond. Nu moet hij 5 jaar oid wachten tot hij lang genoeg van de BKR-registratie af is. Ik snap dat er richtlijnen moeten zijn om het terugbetalen in goede banen te leiden, maar soms kijken ze wat mij betreft teveel naar het papierwerk, regeltjes en verleden en mogen ze meer kijken naar de mensen en de toekomst.

    Like

  4. Voor zover ik weet (mijn zus is financieel adviseur en werkt oa met hypotheken) ben je niet verplicht om je studieschuld op te geven bij het aanvragen van een hypotheek. Je hoeft dat dus niet aan te geven!

    Like

  5. Ik zie een huis kopen niet als het ideale plaatje dus ik denk er wel anders over. Ik zie veel vrienden op het moment een huis kopen maar heb niet de druk om dat ook te willen, een huurhuis vind ik prima. Balen wel dat je er nu zo achter komt en de droom dus wat moet worden opgeschoven.

    Like

  6. Pingback: Ergernisjes #6 | Life of Pirre

Geef een reactie

