Hallo

‘Hallo’ is het minste wat je tegen iemand kan zeggen toch?! Gewoon als je binnenkomt in een ruimte. Eén klein woordje, appeltje eitje. Nou…blijkbaar niet.

Ik kom regelmatig een ruimte binnen en dan zeg ik altijd ‘hoi’ (of hallo, of wat je dan ook maar zegt). Dan verwacht ik eerlijk gezegd ook een hallo terug. Dat is toch wel het minste wat je terug kan zeggen toch? Ook al zou je mij bijvoorbeeld niet mogen en maar stom vinden of helemaal niet kennen…dan nog kan je wel ‘hoi’ zeggen toch?!

Ik vind van wel, maar blijkbaar zijn een aantal mensen niet met mij eens. Dan kom ik een ruimte binnen, zeg ik ‘hoi’, word ik onnozel aangekeken (als ik al een blik waardig ben) en vervolgens wordt er weggekeken. Nou sorry hoor, maar dat vind ik dus écht niet sociaal. Dat is gewoon bewust iemand negeren, expres, zonder goede reden.

Ik vind dat raar, stom, onnozel, asociaal en ook ietwat beledigend. Want wat heb ik jou misdaan? Ben ik ooit onaardig tegen je geweest, ben ik gemeen tegen je geweest, wat is de reden waarom jij denkt dat ik geen ‘hoi’ waardig ben. Waarom denkt diegene dat hij/zij beter is dan mij en dus geen ‘hoi’ terug zegt? Ik plak daar ook direct een oordeel aan vast (ook niet altijd even handig, ik geef het toe) dat diegene dus arrogant is. Hij/zij voelt zich blijkbaar ‘beter’ dan mij en vindt mij geen ‘hoi’ waardig.

Om een (waargebeurde) situatie te schetsen: Ik doe de deur open van de ruimte, ik kijk diegene aan en ik zeg ‘hoi’. Vervolgens kijkt diegene heel eventjes terug, draait vervolgens het hoofd weg en zegt gewoon niets. Of: hij/zij is in gesprek, kijkt mij aan en gaat vervolgens weer verder met het gesprek. En dit is dan ook niet ‘per ongeluk’ één keertje zo, maar iedere keer als ik daar weer kom.

Echt hoor, ik ben bijna zo ver dat ik ga zeggen ‘Joehoeeee, ik zij ‘hoi’, waarom zeg je niet gewoon wat terug?!’. Ik erger mij eraan, ik vind het beledigend en eerlijk gezegd ook gewoon stom. Aardig zijn/gewoon hoi zeggen is zo iets kleins en simpels om te doen. Daar kunnen zulke leuke momenten en gesprekken uit voort komen als je er maar voor open staat. Ik krijg zelfs een ‘hoi’ terug van totaal onbekende mensen, waarom dan niet van diegene!?

Nu ik dit typ denk ik ook: waarom stoort mij dit eigenlijk zo. Waarom hier zoveel energie in steken en je er zo aan ergeren?! Tja…lastig te zeggen. Ik denk dat het meer een principe kwestie is, maar misschien zijn mijn verwachtingen ook wel gewoon te hoog. Misschien mag ik niet verwachten dat anderen dat ook normaal vinden (hoi terug zeggen), misschien is diegene heel anders opgevoed en ligt het helemaal niet aan mij en doet hij/zij altijd zo. Maar ja, tegen andere mensen zegt die persoon wel weer ‘hoi’ dus waarom niet tegen mij?! Waarom wil ik dat ook eigenlijk zo graag?! Bevestiging nodig? Maar waarvoor? Dat iemand mij ‘aardig’ vindt? Dat ik gezien wordt? Verwachtingspatroon?  Dat ik de moeite waard ben? Ik hoef niet met iedereen de beste vrienden te worden, dat is het niet, maar gewoon helemaal niets zeggen?!….

Tja…lastig, erg lastig! Daar ga ik nog eens een nachtje over slapen… Ik wilde in ieder geval even mijn hart luchten, dit ergernisje moest even uit mijn systeem. d

Ben jij ook bekend met zo’n situatie en wat doe jij in zo’n geval?

Liefs!

9 gedachtes over “Hallo

  1. Ik kom er niet helemaal achter in dit geval of je de persoon in de ruimte al kent of niet, bekenden van elkaar bent, zo ja, dan is het gewoon te erg voor woorden, dan mag je een hoi terug verwachten.

    Ik merk het vaak genoeg in de bus alleen al bijv. De chauffeurs wisselen vaak onderweg op het station, de één zegt gedag en dan is het soms zo, als ik erin zit, dat ik zeker luid en duidelijk gedag terug zeg, maar de rest dus totaal niet, en zitten mij dan aan te kijken of ik gek ben, hahaha ah joh, op die manier is het dagelijkse kost zelfs voor mij, en ik sta er verder niet zo bij stil, bedenk mij alleen dat het allemaal maar verhard, dat we die mensen maar eens naar Amerika of Engeland moeten sturen tot ze tureluurs worden van de vraag: How are you? Are you well? Thank you, you’re welcome, no thank YOU.. bladiebla, hahahaha

    X

    Like

  2. O ja, heel herkenbaar. In de wachtruimte bij de dokter bijvoorbeeld. Of op straat als er he-le-maal verder niemand is… niet leuk als er dan niet gereageerd wordt. Ik snap je irritatie helemaal.

    Like

Geef een reactie

