Wit velletje

Kennen jullie de quote (van onder andere mede bloggers) ‘Say yes to the melkfles’!? Ik vind hem leuk! Wat dat met mij te maken heeft? Dan kan je hier nu lezen.

Al sinds ik mij kan herinneren smeer ik zonnebrandcrème van minstens factor 30 als de zon schijnt, ben ik in de zomer standaard (tenminste!) één keer verbrand door de zon en kan ik niet úren liggen bakken. Na een kwartiertje zonnebaden begin ik al te gloeien en kan ik bijna voelen dat mijn huid aan het verbranden is. Sowieso heeft uren zonnebaden totaal geen zin voor mij, ik word er namelijk nauwelijks bruiner van. Vroeger zwom ik buiten ook altijd met een T-shirt aan zodat mijn schouders niet zouden verbranden. Helaas heb ik alsnog regelmatig mijn hoofd en schouders verbrand. Nou, geloof mij maar…als je blaasjes hebt van zonnebrand….AU!!

Nu weet je ook direct waarom de titel van dit artikel ‘wit velletje’ is. Ik heb mijn prachtige witte huidje van m’n vader geërfd. Duidelijk niet van mijn moeder, want die kan echt poepie-bruin worden van de zon ;p Dus naast dat ik lang ben (langer dan de gemiddelde Nederlander) ben ik ook nog eens gezegend met een extra wit huidje.

Vroeger (tienerjaren) vond ik mijn witte huid niet zo leuk, vaak zelfs vervelend. Het is namelijk heel ‘normaal’ om een (flinke) bruine kleur te krijgen in de zomer of als je op vakantie bent geweest. Een witte huid wijkt af, is niet ‘normaal’ en wordt gezien als één of andere ‘uitzondering’. Er wordt ook altijd vergeleken met elkaar (hup, armen naast elkaar, wie is er bruiner), ik verloor die competitie altijd. Mensen vinden je er ook ‘gezonder’ uit zien als je een kleurtje hebt. Nou, ik krijg genoeg kleur hoor (rrrroooodddd), maar bruin word ik écht niet!

‘Melkfles’
‘Ga eens in de zon liggen’
‘Een zonnebankje kan je wel gebruiken’
‘Wat ben jij wit zeg’
‘Kijk dan, zij heeft écht geen kleurtje’

Ik heb het allemaal al wel voorbij horen komen. Loop ik in Italië (o.i.d.) dan word ik echt flink na gekeken. Al kan ik niet zeggen of dat nou aan mijn blanke huid ligt, aan mijn blonde haar, mijn groene ogen of aan mijn lengte (of misschien wel om iets heel anders haha). Soms voel ik mij bijna net een attractie!

Maar dat was niet alleen in het buitenland het geval hoor. Ik weet nog goed dat mijn moeder en ik gingen shoppen. Het was zomer, dus genoeg witte huid te zien. Op een gegeven moment kwam er een volwassen(!) man langslopen en die zei iets in de trend van: ‘Zo hé, jij kan ook wel een kleurtje gebruiken’. Mijn moeder hoorde dat en had zoiets van: ‘PARDON!?’. Ik had het niet gehoord, maar toen m’n moeder het aan mij vertelde had ik ook zoiets van: ‘PARDON?!’ (lol). We zinden op wraak (ja sorry, soms ben ik gewoon een béétje wraak gevoelig). We zagen dat die man naar een soort van dood lopend straatje liep. Wij zijn toen met onze armen over elkaar heen bij de ingang van die straat gaan staan. We keken hem aan, zeiden niets, bewogen niet. Die man durfde niet meer langs ons XD. I know, heel kinderachtig, maar wij vonden het toen heel grappig (nog steeds eigenlijk, toch mams?!) ;p

collage 1

Tegenwoordig vind ik het eigenlijk helemaal niet meer erg. Ik vind het mooi dat ik z’n witte huid heb. Is best bijzonder toch!? Dat ik blijkbaar nauwelijks pigment heb wat kan verkleuren. Ook zie je het ook steeds ‘normaler’ worden. In de mode wereld bijvoorbeeld. Ik zag laatst echt een prachtige foto van een Albino model, WAUW!

Ik ben nu ook veel zuiniger op mijn huid dan vroeger. Vroeger deed ik er alles aan om maar een ieniemienie beetje bruiner te worden. Ik lag veel in de zon (soms zelfs zonder in te smeren) en ik ging op een gegeven moment onder de zonnebank. Ik gebruikte elk moment om een zonnestraaltje in te pikken zodat ik een heel klein beetje een kleurtje kreeg.

Nu ben ik een stukje ouder (en gelukkig véél wijzer) en bescherm ik mijn huid goed tegen de zon. Voor mijn gezicht gebruik ik sinds een jaar speciale zonnebrandcrème omdat ik salicylzuur op mijn gezicht smeer i.v.m. acne.  De rest smeer ik in met minstens factor 30, soms nog wel hoger als we op vakantie zijn in een warm land. De zon is kan dan soms zo verraderlijk zijn! Ondanks dat ik nu goed op mijn huid let als ik in de zon kom, krijg ik alsnog wel eens rode wangetjes, een verbrande neus of pijnlijke schouders. Ik ben dat inmiddels wel gewend, maar leuk is anders. Ik verheug mij ook nu al op onze vakantie naar (waarschijnlijk) Bali, insmeren maarrrr!

Ohja, over die quote in het begin: Inmiddels is het alweer een poosje terug dat in een artikel/plog van Willemijn van Livelifegorgeous las over ‘Say yes to the melkfles’. Ik vond dat zo grappig, ik ben die quote ook gaan gebruiken. Als je op social media met die term zoekt krijg je allerlei ‘lotgenoten’ te zien. Grappig!

Dus mensjes: heb je een wit velletje? Wees er trots op en zuinig mee! Je kan er toch niets aan veranderen (tenzij je jezelf oranje wilt smeren met zelfbruiner).

You better say YES to the melkfles =D

Wat voor huidtype heb jij, verbrand je ook snel?

Liefs!

12 gedachtes over “Wit velletje

  1. Ik ben ‘pale by choice’. Zonnen vind ik niet leuk, maar ik hoef in principe maar even in het zonnetje te zitten en ik heb een licht kleurtje. Twee weken zonvakantie en ik ben mooi mocca-latte bruin. Ik weet zeker dat ik net als mijn moeder héél bruin kan worden. Maar het hoeft voor mij niet.
    Ik ben wel eens verbrand hoor, maar dat kan ik in mijn hele leven op één hand tellen. En dan blijft het bij een rode gloed, die even zeer doet, en de dag daarna weg is.
    Niks mis mee om je huid goed te beschermen, dat doe ik ook.

    Like

  2. Leuk stuk! Mooie boodschap ook :) En ja bijzonder herkenbaar. Hoe vaak ik wel niet ongegeneerd naar mijn hoofd heb gekregen ‘wat ben jij wit zeg! ‘. Vroeger wilde ik bruin worden, nu niet meer. Ik heb nooit van zonnen gehouden en begin er ook niet aan. Is ook mega slecht voor je huid. Omdat ik op de evenaar op 2600m hoogte woon, is het noodzakelijk dat ik me insmeer. Het hele jaar door gebruik ik factor 50 voor mijn gezicht en handen. Omdat het hier niet al te warm is is de rest gelukkig bedekt. Als ik het zou vergeten ben ik na 5 minuten in de zon al rood… plus dat wij beiden een groter risico op huidkanker hebben. En zoals je zegt: ik ben ook trots op mijn witte huid. Nog steeds zijn er mensen die er blijkbaar van schrikken ofzo en er iets van zeggen. Maar nu maakt het me veel minder uit. Al is leuk ook weer anders, ik denk dan altijd: waar kan jou het schelen? Maar goed :)

    Like

  3. Wij houden van jou zoals je bent met je mooie wiite huid. En ja ik moest erg lachen toen ik het verhaal las over “de man met commentaar” xx P & M

    Like

  4. Ik ben Indo, dus natuurlijk heb ik een gekleurde huid. Ik ben nog nooit in mijn leven verbrand, ook al zit ik uren in de zon (kwam ik eens achter in de tropen, op een boot, toen ik mijn zonnebrandcrème was vergeten). Dat doe ik in principe niet, want ik houd van schaduw. En wat voor kleur iemand heeft zal me totaal niet boeien. Ik vind dat iedereen gewoon trots moet zijn op zichzelf. Wat voor huids-, haar- of oogkleur je ook hebt!

    Liked by 1 persoon

  5. Ik heb ook een wit huidje en ik ben er trots op! Ik zag laatst een foto van twee dames van 80 jaar. De een was groot in de zon te vinden, de andere beschermde zichzelf. Echt bizar groot verschil in huid en rimpels!

    Like

  6. Goed dat je er nu juist blij mee bent :) Ik word wel snel bruin, maar ik moet zeggen dat ik er ook altijd onverantwoordelijk mee omging. Vijf uur achter elkaar in de zon bakken en dan met hooguit factor 15. En dat in de uren dat je eigenlijk zonlicht moet vermijden. Haha, “wat ben je bruin geworden” was ook het mooiste compliment dat je mij kon geven.
    Nu vind ik bruin worden een stuk minder belangrijk. Ik zon minder, en smeer me in. En mijn witte huidje in de winter? Prima! Mijn vriend vindt het ook juist wat hebben :) Nu is hij Surinaams, dus is er ook nogal een contrast haha.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik kende de quote nog niet, ik vind hem zo grappig! Say Yes to the Melkfles. Nou prima hoor. Ik heb ook een vrij lichte huid, en verbrand snel (maar niet extreem snel). En ik kan ook wel een klein beetje bruin worden. Maar ik smeer echt heel veel zonnebrand, en ga echt uit de zon als het extreem warm is. Dus ik zorg wel goed voor mijn huid.
    Ik heb drie maanden in Cambodja gewoond, en daar is blank echt een schoonheidsideaal. Heel grappig hoe mensen dan aan je willen zitten om je huid te voelen, alleen maar omdat je wit bent.. Het veranderd wel je kijk op heel zonnebankbruinend Nederland kan ik je zeggen.

    Liked by 1 persoon

  8. Elke zomer doe ik het spel, wie het witste blijft in de zomer, hahaha en die win ik geheid! Ik heb er niets mee een kleurtje, sinds ik ontdekte dat men in de vorige eeuw juist wit bleef omdat dit dus betekende dat je status had, denk aan de kostuum films waar dames met omslagdoeken lopen en parasols van kant om zichzelf te beschermen, dat had dus echt die reden, hoe bruiner je was, hoe dieper je in de arbeid zat…. En teveel buiten werkte, en dat betekende juist armoede, hahaha

    DIT is ook wat ik vertel aan de mensen die dus alles eraan doen om een kleurtje te krijgen, maar als ik fiets, dan ga ik ook met blote armen, maar zodra ik voel prikken, dan bescherm ik mijzelf alweer… en ja dan ben ik ook een attractie geloof ik, dan staren mensen mij ook na, hahaha i don’t care!

    X

    Like

  9. Echt een melkfles ben ik niet maar bruin, hoelang ik ook in de zon zit is ook niet mijn ding. Als M. en ik altijd van vakantie terug komen zeggen ze tegen hem: Ohhh lekker bruin, zeker op vakantie geweest? Bij mij zie je geen verschil :’)

    Like

Geef een reactie

