Social Media Stress

Herken je dat? Je hoort continu ‘pling, pling, pling’, er verschijnen berichtjes in beeld, de telefoon blijft maar zoemen, er wordt op je gewacht met Wordfeud, nieuwe likes, iemand die jou toe wil voegen en je Instragram account heeft nieuwe volgers. Oftewel: Social Media Stress.

Man man man, soms heb je het er maar druk mee. En dan bedoel ik geen drukte met studie, werk, huishouden, hobby’s, met vrienden afspreken enz. Ik bedoel met het bijhouden van je social media shizzle!

Herken je dat niet? Je hoort continu ‘pling, pling’ (zet het geluid anders even af ofzo), er verschijnen meldingen in beeld, je telefoon blijft maar zoemen, newsflash van nu.nl, er wordt op je gewacht met Wordfeud, nieuwe likes, iemand die jou toe wil voegen, vacatures via Linked In en je Instragram account heeft nieuwe volgers. Het moet niet gekker worden. Als ik tijdens een (werk)dag niet kijk op mijn mobiel dan ontploft ‘ie bijna (bij wijze van ;p).

collage 2

Het is echt verbazingwekkend hoeveel ik doe via social media en hoeveel werk dat eigenlijk is om bij te houden. Even aan babe vragen wat we vanavond eten (ja, dat vind ik leuk om van te voren te weten ;p), mijn moeder een leuke foto sturen van onze nieuwe inrichting in ons huisje, blogs bekijken, reacties op blogs achterlaten, kijken tot en met wanneer de Jumbo open is, Google-en om erachter te komen hoe die acteur ook alweer heet, hoe laat gaat de trein, welke boeken zijn net nieuw uitgekomen, is die nagellak in de aanbieding, hé nieuwe volgers (yay!), zullen we pizza bestellen?, research nieuwe fotocamera en nog ZO veel meer.

Eigenlijk hartstikke tof dat dat allemaal kan op één klein mobieltje (met internet). Bizar toch?! Vroeger moest men een telefoonnummer DRAAIEN en duurde het een aantal minuten voordat je verbonden was. Nu kan je met spraakherkenning iets opzoeken op Google en heb je binnen no-time de juiste informatie.

Heel erg handig, gaaf, briljant bedacht en leuk! Maar soms…soms kan het ook zó vervelend zijn! Ben je net lekker aan het eten: PLING. Ga je gezellig met vrienden een bordspel doen: PLING. Kom je moe thuis na een lange dag en plof je op de bank: PLING. Jonge jonge…HOU OP!

collage 1

Je zou er bijna stress van krijgen, maar dat vertik ik hoor. Als ik geen zin of behoefte heb aan social media dan leg ik mijn mobiel weg. Hij hoeft niet eens uit, want ik kan mij prima beheersen, maar dan ligt hij buiten handbereik. Babe en ik hebben ook de afspraak dat we niet op onze mobiel gaan zitten prutsen als we samen (avond)eten of als we een film of serie kijken. Dan is het ‘me-time’ met zijn tweetjes, geen mobiel voor nodig.

Ik vraag mij wel eens af in hoeverre dit nog verder zal ontwikkelen. Straks zien we onze vrienden en familie helemaal niet meer in real-life. Maar ja, dat heb je natuurlijk zelf in de hand. Ik vind social media hartstikke leuk en super handig, maar soms ook gewoon écht even niet!

Een goede balans is het antwoord denk ik. Af en toe op je mobiel kijken als je bij je ouders op de bank zit vind ik best oké. Maar ben je gezellig in gesprek of aan het eten of iets dergelijks dan vind ik dat ‘het grote boze internet’ best even kan wachten. Familie, vrienden en vriendinnen zijn belangrijker dan mijn mobiel!

Heb jij wel eens social media stress of ervaar je het misschien heel anders?

Liefs!

10 gedachtes over “Social Media Stress

  1. Ik krijg niet zoveel meldingen want ik heb al die apps niet. Scheelt enorm. Ik vind het soms zwaar irritant al die sociaal media. Blogs lezen is heel leuk, maar elke ochtend tientallen kost een hoop tijd. En ik houd niet zo van appen.

    Like

  2. Om dit te voorkomen heb ik standaard mijn geluid en trilstand uitstaan. Ik kijk wanneer het mij uitkomt op mijn telefoon, want anders word ik helemaal gek! Dit werkt voor mij het beste om die stress te voorkomen. :)

    Like

  3. Hier dito als Sas, alle plings en ploinks staan uit, alleen what’s app vertelt dat er een bericht binnen is gekomen, nu is dat vaak heel vaak mijn eigen familie dus dat valt ook wel mee, plus ik heb ene pre paid, dus alleen thuis, ik doe zoveel mogelijk op de laptop, en verder niet. Ook instagram geeft zero geluid en moet ik zelf aan denken om zo af en toe even bij te houden, haha

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb bewust alle geluidjes uit staan omdat ik er anders teveel mee bezig zou zijn, ben toch te nieuwsgierig aangelegd om zo’n geluidje te kunnen weerstaan. Zonder dan lukt me dat prima en kan ik best een tijdje zonder. Maar ja, soms betrap ik me er wel op dat ik mijn tijd hebben zitten verdoen met inderdaad het bijlezen van alles op social media, het spelen van spelletjes, het scrollen door Instagram en oh ja, dan kan ik daarna weer opnieuw beginnen… Ach ja, alles met mate zeggen ze toch?

    Like

Geef een reactie

