Nieuw spel: Ticket to ride

Wauwww, wat is dit een leuk spel zeg! Ik had het samen met babe 1x eerder gespeeld en toen waren we direct al fan. Maar nu… nu hebben we het zelf! Ken je het al? Ik vertel je er over.

Schreef ik laatst een artikel over hele leuke (wat kleinere) spelletjes *klik*, nu ga ik het hebben over één groter spel: Ticket to Ride. Zoals ik al zei: wij zijn fan! We speelden dit spel voor het eerst bij vrienden (we hadden er echt nog nooit eerder van gehoord) en we vonden het allebei Tof (met hoofdletter T!)

Wat is het doel
Zoveel mogelijk punten halen. Dit kan door opdrachten te voltooien, door de langste route te leggen, door extra opdrachten aan te nemen en door routes te gebruiken van andere spelers.

Hoe werkt het
Open de doos en…. Nee geintje. Iedere speler heeft treintjes, speelkaarten, opdrachtkaarten, 3 stationnetjes en één ronde ‘loper’ om de punten bij te houden.

collage 1
Kijk dan hoe iedereen zijn treintjes klaar legt…‘iedere gek zijn gebrek’ toch?! ;)

In het begin krijgt iedere speler een setje speelkaarten en worden er 5 speelkaarten open bij het bord gelegd. Ook ligt er een gesloten stapel speelkaarten op tafel.

Op de speelkaarten staan allerlei verschillende kleuren treinen. Deze speelkaarten heb je nodig om routes te kunnen aanleggen met je treintjes. Een route van 5 blauwe gedeeltes op het speelbord, kost je ook 5 blauwe speelkaarten (of je gebruikt een Joker kaart, die telt voor alle kleuren).

Voordat je begint heeft iedere speler een aantal opdrachtkaarten gepakt en hiervan MOET je er minimaal 3 houden: 1 kaart met een lange route die je moet maken met je treintjes en 2 kaarten met kortere routes.

Per beurt kan je kiezen uit de volgende actie, je mag maar 1 actie per beurt doen:

  • Pak 2 speelkaarten om je eigen verzameling uit te breiden (speelkaarten sparen zodat je een treintje kan plaatsen op het bord om zo je route te kunnen maken)
  • Neem een nieuwe opdrachtkaart erbij (pak er 3 en je MOET er sowieso 1 houden)
  • Speel het benodigde aantal kaarten zodat je een treintje op een route kan plaatsen
  • Plaats een stationnetje (hiermee kan je een route ‘gebruiken’ van een andere speler)

Het is dus de bedoeling om je treintjes te plaatsen op routes die jij moet maken volgens je opdrachtkaarten. Je krijgt hier punten voor als het lukt, als het niet lukt worden het strafpunten.

collage 2

Het leuke aan dit spel is (vind ik) dat je zo’n mooi overzicht hebt op het bord. Je ziet van alles voor je neus gebeuren en nog heeft het totaal geen zin om ook maar enigszins een tactiek te hebben.

Iedere beurt wordt er wel weer iets gedaan door een tegenspeler zodat jouw plannetje niet meer kan. Ook kan je heerlijk je tegenspelers boycotten door op hun routes jouw treintje te plaatsen (erg leuk, ik geef het toe XD).

Babe had de eerste keer gewonnen en mijn broer (met één puntje meer dan ik) de tweede keer!

Eigenlijk is het ook gewoon niet goed over te brengen op ‘papier’ hoe leuk dit spel is! Dus, ben je in de buurt en je wilt een leuk spel spelen?! Kom gerust langs! :D

By the way: dit spel werd mede mogelijk gemaakt door de best brother ever! Thnx broer, ERG leuk verjaardagscadeau :D

Ken jij Ticket to Ride al en hoe vind jij het?

Liefs!

8 gedachtes over “Nieuw spel: Ticket to ride

  1. Nog nooit van gehoord, maar ja als je alleen bent en niemand in de buurt met regelmaat die eens komt spelen dan kijk je hier ook niet naar. Het klinkt wel leuk, dwarsbomen is mijn specialiteit namelijk als dat mogelijk is met een spel, gaat niet om het winnen, maar om anderen te dwarsbomen :P hahaha

    X

    Like

  2. Ik ken dit spel niet. Mijn man en ik spelen al jaren geen spellen meer omdat we allebei ‘ik moet winnen’ mentaliteit hebben ;-)

    Like

  3. Het is een heel erg leuk spel! We hebben het ook al een poosje, en met kerst zelfs gespeeld met mijn ouders en tante. Die het ook konden volgen. En het is leuker dan monopoly, natuurlijk (welk spel niet…) dus dit wordt hét spel voor feestdagen :P

    Like

Geef een reactie

