Spelletjes avond

Laatst hadden we een (bord)spelletjes avond bij ons thuis en dat was weer super gezellig! We hebben spelletjes gespeeld die we nog niet kenden en we hebben een aantal leuke ontdekt die ik graag met jullie wil delen!

Inka
Als eerst het spel Inka. Die heb ik ooit gekocht als cadeau voor mijn vader, maar toen vonden we het eigenlijk niet zo’n leuk spel. Het viel tegen en vervolgens heeft het echt járen op zolder geleden. Laatst ging ik de zolder opruimen en toen heb ik het mee naar huis genomen om het nog een tweede kans te geven.

In het spel is het de bedoeling dat je je Inka mannetje weghaalt die gevangen zit in het midden van het bord. Maar, dat is natuurlijk niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen. De grond zit namelijk vol met verschuifbare stenen, een afgrond waar je niet in wilt vallen en allerlei stenen met extra opties (teleporteren bijvoorbeeld). Ook kan de tegenspeler stenen blokkeren zodat je die niet meer kan verschuiven en dus vast kan komen te zitten.

Het was even uitzoeken (qua regeltjes), maar het is echt een heel leuk spel! Van te voren een geniaal plan bedenken bleek achteraf nogal zinloos, want dan is er weer zo’n gemene tegenspeler die de stenen verschuift. Hoppa, weg escape-plan. Je hebt gewonnen als je alle 3 je Inka mannetjes bevrijdt hebt en als je zelf (met je loop-pion) en weg terug kan vinden naar een uitgang. Life of Pirre cijfer: 7,5.

Confusion
Laat ik het maar direct zeggen: I suck at this game. Werkelijk waar: één en al verwarring, maarrrrr erg leuk! Ieder heeft 3 kaarten voor zich liggen: 1 gele, 1 rode en 1 blauwe. Je gooit om de beurt met 3 dobbelstenen tegelijk. Op dobbelsteen A staan alleen kleuren en ‘kriebels’. Op dobbelsteen B staan kleuren met daarop in tekst een andere kleur (bijv. het vlak op de dobbelsteen is blauw, maar er staan ‘geel’ op geschreven) en op dobbelsteen C staan figuurtjes die overeenkomen met bepaalde handelingen (bijv. in je handen klappen of je armen omhoog doen).

Voorbeeld 1: Als je dobbelsteen A gooit op alleen een kleur (rood) en je gooit dobbelsteen B op blauw met de tekst ‘geel’ dan moet je zelf een blauwe kaart naar voren schuiven (want: je hebt al rood gegooid en bij een effen kleur moet je kijken naar de tekst in dobbelsteen B, geel dus en dan mist dus blauw nog).

Voorbeeld 2: Je gooit dobbelsteen A op blauw met een kriebeltje erop, en dobbelsteen B op blauw met het woord ‘rood’ er op en je hebt dobbelsteen C op het ‘handen klappen’ symbooltje gegooid. Dan moet je in je handen klappen (want: dobbelsteen A is blauw met een kriebeltje en bij een kriebeltje moet je kijken naar de kleur van dobbelsteen B (en niet naar de tekst), dan heb je dus 2x blauw dus moet je naar dobbelsteen C kijken welke handeling je moet doen).

Precies, ik kan bijna jullie verwarring ruiken! Heerlijk spel waarin je regelmatig kreten zal horen als ‘Huh?!’ en ‘Hoezo dan?!’. Life of Pirre cijfer: 7 (alleen al omdat ik het niet kan ;p).

Fazantenbal
Dit is echt mijn favoriete (klein) spel. Het is een 999 spel en die vind ik meestal erg leuk!
Er is een fazantenbal gaande en alle fazanten moeten in een andere kleur outfit verschijnen, anders worden ze weggestuurd. Ze kunnen zich in kleur onderscheiden door middel van een andere kleur hoed, shawl, paraplu, snavel, staart of worm (ja, ze hebben een worm mee, vraag niet waarom).


Alle kaarten liggen op een stapel en er staan 4 pionnen op tafel: 3 blauwe en 1 rode (als je met 4 spelers bent). Iedere speler legt om de beurt kaarten open op tafel. Eerst 1, dan 2, dan 3 enz.
Het is de bedoeling dat je gaat kijken of je overeenkomsten ziet op de kaarten. Hieraan zitten dan bepaalde handelingen aan vast.

Voorbeeld 1: Je ziet dat er op de verschillende kaarten 1 overeenkomst is (bijv. twee fazanten hebben allebei een rode hoed), dan roep je ‘hoed!’. Als je goed hebt geroepen krijg jij die open gedraaide kaarten.

Voorbeeld 2: Je ziet dat er op de verschillende kaarten 2 overeenkomsten zijn (bijv. én de fazanten hebben allebei een gele snavel én ze hebben allebei een groene worm) dan grijp je zo snel mogelijk naar de blauwe pion. Waar er altijd één minder van is dan het aantal spelers. Diegene die geen blauwe pion heeft kunnen graaien moet een kaart inleveren.

Voorbeeld 3: Je ziet dat twee kaarten precies hetzelfde zijn qua kenmerken en kleur, dan grijp je zo snel mogelijk naar de rode pion. Waar er dus maar één van is (dat is echt graaien en krabben geblazen!). Diegene die de pion heeft mag de open gedraaide kaarten houden.

Voorbeeld 4: Je ziet een fazant met TWEE wormpjes aan de lijn. Dan klop je zo snel mogelijk op tafel. Diegene die het snelst heeft geklopt krijgt de kaarten (pas op: pijnlijke knokkels gevaar). Twee wormpjes overruled alles, óók als twee kaarten helemaal identiek zijn.

Ik vind dit spel echt zó geinig en hilarisch, ik kan er echt helemaal dubbel om liggen. Het wordt op een gegeven moment zo’n gevecht, geschreeuw en gekrab…écht leuk en zeker een aanrader. Life of Pirre cijfer: 9,5

Hebben jullie nog een aanrader qua spelletje en kende je bovenstaande al?

Liefs!

13 gedachtes over “Spelletjes avond

  1. Hahahaha ja ouderwetse bordspellen, erg leuk, maar ja bij gebrek aan een partner of anderen, worden ze hier nooit gespeeld, dus koop ik ze ook niet, heeft geen zin. Ik ben zo ie zo altijd alleen thuis geweest en er is een periode geweest dat wij Triviant speelden, dat dan weer wel, maar ik ben bang, dat we daar zijn blijven steken ;-)

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben gek op spelletjes. Wist je dat dit weekend weer een Spellenspektakel is in Eindhoven? Dat raad ik je echt aan. Zo leuk!! Je leert zo nieuwe spellen kennen en je kan van alles proberen (voordat je iets koopt). Zo word je geïntroduceerd tot nieuwe spelletjes. Echt een aanrader. De sfeer is ook altijd leuk.

    Bovenstaande spellen ken ik nog niet. Zelf ben ik ook gek op: Catan (wie niet), Bedriegers Bedrogen, Quillotine (een snel spel), Dixit (zo mooi) en nog veeeeel meer.

    Like

  3. Ik ben gek op bordspelletjes!! Samen met mijn man speel ik ze regelmatig. Eerst hielden we ook om de zoveel tijd een spelletjes avonden met onze buren. Maar sinds het met haar gezondheid slecht gaat, heeft ze andere prio’s aan haar hoofd. Favoriet blijft Catan!

    Like

  4. Pingback: Nieuw spel: Ticket to ride | Life of Pirre

Geef een reactie

