Ik word oud

‘Ik word echt oud’ zeg ik wel eens als ik bijvoorbeeld enorme spierpijn heb na het sporten, als ik hijgend bovenaan de trap sta of als ik moe ben na een dagje uit. Ik vind het niet erg om ouder te worden, maar waarom is het dan zo’n ‘ding’ voor de meeste mensen?

(bron uitgelichte afbeelding)

Laatst zat ik eens na te denken over mijn aanstaande verjaardag. Op 23 november 2015 wordt ik 30 jaar. Ja mensen, dertig! Dat schijnt toch een leeftijd te zijn waarop alles veranderd of zo. Het is een mijlpaal, een gróte verandering in je leven, geen twee meer in je leeftijd maar een drie. Ik zeg wel eens voor de grap dat ik dit jaar voor de 2e keer 29 wordt, maar waarom zeg ik dat eigenlijk? Wat is er zo erg aan 30 worden?

Ik heb het gevoel alsof er opeens veel van mij verwacht wordt. Dat je op je 30e klaar bent met studeren, getrouwd bent, je minimaal 1 kind op de wereld hebt gezet, je samenwoont met je lief in een mooie groot (eigen) huis met waarschijnlijk een hond en een konijn in de achtertuin want dat is leuk voor de kids (ugh, haat dat woord).
Daarnaast is het natuurlijk ook een beetje een ‘must’ om een goede baan te hebben, er fantastisch uit te zien, je kinderen perfect op te voeden en je beeldige huis altijd tiptop schoon te hebben (oh en vergeet niet de huisdieren te voeren).

Ik kan niet goed beschrijven wat het is, maar ik voel een bepaalde druk van buitenaf. Als je ‘al’ 30 jaar bent dan moet je wel bepaalde dingen onder controle hebben. Dat is DE leeftijd waarop het allemaal moet gebeuren. Waarom bij 30? Wat is er mis met 40, 50 of zelfs 60 jaar? (of ouder!).

Ouder worden is naar mijn idee ook echt not done in het beauty wereldje. Rond je 30e beginnen de rimpeltjes te komen, verslapt de huid, gaat alles zakken en vliegen de pondjes eraan. Zegt men. Je wordt overgoten met reclames over anti-age producten die je huid weer strak en vitaal zouden moeten maken. Zalfjes, doekjes, scrubjes en zelfs pillen die je kan kopen om de natuurlijke veroudering maar tegen te gaan. Wat is dat toch?! Wáárom willen mensen NIET oud worden?

Ik snap heus wel dat bij ouder worden ook bepaalde lichamelijke ongemakken komen en ik begrijp echt wel dat dat niet leuk is. Maar kom op, ouder worden is écht niet alleen maar erg.

collage

(bron afbeelding)

Lachrimpels bij je ogen (omdat je blijkbaar dus veel lacht), zijn toch fantastisch? Ouderdomsvlekjes op je hand omdat je huid ouder wordt is alleen maar een teken dat je huid hard werkt zodát het zo oud kan worden. Je huid beschermt je tegen weersinvloeden, wondjes, vallen, ongelukken en nog veel meer. Moet je nagaan dat je diezelfde huid al vanaf je geboorte hebt en dat diezelfde huid bijvoorbeeld al 80 jaar meegaat. Dat is toch gewoon briljant?!. Je huid is al jaren hard aan het werk voor jou, vind je het dan gek dat er tekenen van ouderdom verschijnen. Ik niet. Men blijkbaar wel.

Ik vraag mij echt serieus af, waar die druk/dat idee vandaan komt dat je op je 60e er nog uit moet zien als iemand van 25. Echt mensen, ik snap dat niet. Zijn het de (mode)bladen? De reclames over alle anti-age shizzle? De druk van mensen die er jonger uit zien dan dat ze zijn? De plastische chirurgie dat steeds meer geadverteerd wordt? De film business waarin (vaak) volgespoten en strakgetrokken acteurs en actrices in spelen? Vertel het me, alsjeblieft.

Overigens begrijp ik heel goed dat sommige mensen iets aan hun uiterlijk laten doen omdat ze er diep ongelukkig mee waren, maar ik geloof echt niet dat dat voor alle mensen geldt. Ik ben er van overtuigd dat er (misschien onbewust) door anderen veel druk uitgeoefend wordt om er maar ‘jong uit te zien’ en dat daarom iemand zich laat verbouwen. Niet omdat hij/zij dat zelf had bedacht of nodig vond, maar omdat dat blijkbaar ‘erbij hoort’ of ‘moet’…

Trouwens, ieder voor zich hoor…dat moet men helemaal zelf weten. Begrijpen doe ik het alleen (meestal) niet.

Mijn mening? Wees blij dat je ouder wordt, dat betekent dat je heel lang van je leven mag/kan genieten! Ik ga er dan ook intens van genieten, óók van mijn rimpels en ouderdomsvlekjes als die eraan zitten te komen.

Ouder worden hoort erbij, daar zijn we voor bestemd, dat is nou eenmaal zo. We worden geboren, we leven, we worden ouder en we gaan dood. That’s life, deal with it.

Hoe denk jij over ouder worden?
Liefs!

11 gedachtes over “Ik word oud

  1. Ik denk heel positief over ouder worden. Niet iedereen is een leeftijd gegeven en mag hopen dat ik later oud (en gelukkig) wordt. Ik zou dan ook niet zo snel wat aan rimpels e.d. laten doen als ik straks ouder ben. Ik vind dat dit je maakt tot wie je bent en alleen maar mooier maakt.

    Liked by 1 persoon

  2. hahahaha oh toen ik dertig werd wilde ik het liefst direct even 10 jaar overslaan en door naar de veertig ja echt… het zal wel hoor, pas nu voel ik mij weer alive, nu ik al over de veertig ben, en heb ik alles op orde? goed ik heb dus een kind die ondertussen volwassen is, ik zou zelfs oma kunnen worden als ze zin heeft, toen ik 23 was, was zij overigens al 3 jaar oud, hahaha

    Ik ben het helemaal met je eens, al die rare dingen wat zou moeten, daar moet je je dus lekker niks van aantrekken, en die druk ook niet, it’s your life, en nu al denk ik, er zijn dagen dat jij je 16 voelt en dagen dat jij je 90 zult voelen of niet dan? Dat gevoel blijft, op welke leeftijd dan ook, hou dat vast, vooral als jij je 16 of 20 of zelfs 6 jaar oud voelt :D

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb met mijn 22e al van die ‘o nee, ik word oud!’ buien. Vooral nu ik net ben afgestudeerd vind ik dat ik veel te snel de echte volwassen wereld in moet, haha. Maar aan de andere kant vind ik oud worden ook weer leuk. Elke leeftijd heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik snap er niks van waarom mensen zo veel moeite doen om jonger te lijken. Zo vind ik grijs/wit haar vaak juist super mooi, terwijl degenen die het hebben het verven. Zonde!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik vind het helemaal prima en ik hoop dat ik heel oud mag worden! Over 2 weken word ik 24 en ik ben eigenlijk wel blij met deze leeftijd en dat ik steeds ouder word. Ik heb soms het idee dat ik niet serieus genomen word omdat ik nog ‘jong’ ben. Ik heb al veel opleidingen achter de rug en ben inmiddels afgestudeerd juriste maar soms heb ik het gevoel dat mensen dat maar niks vinden of niet geloven. Dus kom maar op met die oudere leeftijd!

    Like

  5. Dertig worden valt hartstikke mee, zeker als je er tegenop ziet. Misschien niet de volgende dag (want kater), maar kijk maar eens een maand of 4 later. Ineens besef je je dat mensen je op één of andere manier serieuzer nemen. Dat is niet echt zo, maar dat komt omdat je je zelf zekerder voelt. Een beetje. Of je kan het beter faken op je 30ste dan op je 29ste. Let maar op.

    Laat je niks wijsmaken door wat mensen verwachten. En die rimpels en pigmentvlekken komen ook niet meteen. Pas op mijn 40ste merkte ik ineens op dat mijn handen er ‘oud’ uitzagen, en weet je wat het mooie is? Ze leken op de handen van mijn moeder. Dat is gewoon gaaf.

    Je hebt nog voldoende om naar uit te kijken de komende 10 jaar. En dat is echt niet beperkt tot de relatiesfeer of kleine kindervoetjes.

    Like

  6. Wij zijn 62 en 61 jaar en genieten elke dag, dus wij vinden het niet erg om ouder te worden.Dat heeft ook iets moois. En wij hebben ook rimpels ( lach en huilrimpels ) maar wij zijn er blij mee. xx P & M

    Liked by 1 persoon

  7. Pingback: 2015 –> 2016 | Life of Pirre

  8. Pingback: Stom, stom, stom | Life of Pirre

Geef een reactie

