Het zwanenmeer

Iedereen heeft zo’n zijn eigen ‘tradities’ (of verslavingen?). Zo ga ik altijd heel graag naar balletvoorstellingen. Musicals vind ik ook erg mooi, maar vele vind ik gewoon niet interessant genoeg (en dan dus ook te duur). Vandaag ga ik er weer heen, zoals eigenlijk elk jaar in december: Het Zwanenmeer!

Ik kan naar veel balletvoorstellingen kijken, zowel modern als klassiek maar Het Zwanenmeer vind ik toch het aller- allermooist! Het verhaal, het decor, de dansers, maar vooral ook de muziek. Ik kan er helemaal in op gaan, zó mooi! Voor diegene die het stuk niet kennen, dit is het verhaal: Het gaat over de tragische liefde tussen prins Siegfried en zijn grote liefde Odette (de zwanenkoningin). Odette vertelt Siegfried over de betovering van tovenaar Von Rothbart: alleen door de pure liefde van een man kan de witte zwaan weer een mens worden. Voordat de prins hierop in kan gaan drijft de slechte tovenaar de twee geliefden uit elkaar. De volgende dag stelt Von Rothhart zijn dochter Odile voor aan de prins, Odile is verkleed als de witte zwaan Odette. De prins trapt hier in, waar hij later natuurlijk erg veel spijt van heeft. Het eind is nogal tragisch, ze gaan beide dood, maar wel als twee geliefden, samen! Poehhh, hoe romantisch wil je het hebben?

prins en zwaan

De voorstelling werd voor het eerst gegeven in 1877 in Moskou (bron) en werd toen echt totaal afgekraakt. De muziek zou veel te veel aanwezig zijn en de dansers slecht. Toch is het later echt de bekendste balletvoorstelling ooit geworden (bron). De muziek is gecomponeerd door Pyotr Ilyich Tsjaikovski, waar jullie vast wel eens van gehoord hebben.

Ik vind de muziek pakkend, meeslepend, tragisch en ontzettend goed passen bij het stuk. Hou je niet van klassiek ballet dan houd je denk ik ook niet van de muziek van Het Zwanenmeer ;p Ik ben opgegroeid met dansen, ritmische gymnastiek en balletmuziek dus bij mij zit het er echt in. Heel stiekem wilde ik ook eigenlijk best wel prima ballerina worden, dit kwam voornamelijk door de Duitse serie (en later ook film) Anna. Wie ik ook spreek, niemand kent die serie/film, maar houd je van ballet dan moet je die zeker eens zien! Ik kan die inmiddels dromen omdat ik die minstens 138x heb bekeken XD Wat dan trouwens ook nog een aanrader is, is de prachtige (maar bizarre) film ‘Black Swan’.

Maargoed, ik dwaal iets af…Mijn favoriete stuk uit het zwanenmeer is wanneer Odette, de prachtige, sierlijke witte zwaan van het podium af glijdt. Je ziet haar dan van de achterkant en haar armen beweegt ze zó sierlijk op en neer (net als een vogel die vliegt) dat het net lijkt alsof er één golf beweging in zit. Hier kan ik helaas geen video van vinden (jij wel? post een linkje in de comments!), daarom heb ik mijn één na favoriete moment uitgekozen om hier als video te plaatsen. Het is de dans van de vier jonge zwanen waarbij ze elkaar vasthouden en synchroon dansen: prachtig! Komt ie:

Ik ga vanmiddag dus weer heen samen met een lief vriendinnetje en ik kan echt niet wachten! Heb er heel veel zin in =D Heb jij ook zo’n balletvoorstelling verslaving of misschien van iets anders? Ik ben erg nieuwsgierig, zet het maar in de comments.

Liefs!

17 gedachtes over “Het zwanenmeer

  1. Prachtig! Ik ben zelf een jaar of twee terug naar het grootste zwanenmeer ooit geweest. Weet niet meer precies de naam, maar was van een Russisch ballet in Apeldoorn. Man, wat heb ik genoten. Prachtig!!! Heel veel plezier vanmiddag!

    Like

  2. Ohhh het Zwanenmeer! Ik wilde hier zo graag heen! Ben je naar het Nationale Ballet geweest? Die staat namelijk heel hoog op mijn bucketlist (of van het Russisch ballet), maar de kaartjes waren behoorlijk duur en helaas was alles al uitverkocht dus ik kon ook niet gebruik maken van de last minute studentenprijzen (15 euro, woohoo!). Voor maart staan er nog een paar voorstellingen van gepland, dus hopelijk kan ik er dan wel heen. Maar hoe was het? :D

    Like

    • Nee, het was een ander gezelschap (geen idee waar vandaag, staat er niet bij hihi). Hoe dan ook: het is zeker een aanrader!! Het was (weer) fantastich en heb er enorm van genoten, love love loved it =D

      Like

Geef een reactie

