Ik ben…

Herken je dat? Dat iemand eerst naar je naam vraagt (waar natuurlijk niks mis mee is), maar dat er dan altijd een standaard tweede vraag achteraan komt? Ik vind die 2e vraag eigenlijk heel raar en stom… Weet jij welke vraag ik bedoel?!

‘Hoi, ik ben Jantje en hoe heet jij?’ Als iemand dat aan mij vraagt dan stel ik mij vervolgens altijd netjes voor (‘Hoi, ik ben Miriam’). Niks bijzonders vind ik, dat wordt immers ook gezien als ‘normaal. Maar wat mensen vervolgens vragen vind ik persoonlijk maar raar en stom. Alsof die 2e vraag en jouw antwoord hierop jou als persoon definieert. Weet je al welke vraag ik bedoel?

‘En wat voor werk/studie doe je?’

Ahhhh, daar gaan m’n haren altijd zó van omhoog staan! Vooral dat woordje ‘en’ in het begin van die vraag ook…alsof dat per se samen valt met je naam en met wie je bent in het leven. Ik weet niet precies hoe zo’n conversatie is ontstaan en waarom dat tegenwoordig heel normaal is om te vragen. Misschien ligt het aan mij (hebben meer mensen dit? Comment plzzz), of misschien interpreteer ik het verkeerd? Ik vind het in ieder geval irritant (no offence 2 anyone trouwens).

Ik ben namelijk niet mijn werk, ik ben niet alleen maar (in mijn geval) logopedist. Ik weiger om dat alleen te zijn, ik ben namelijk veel meer dan dat. Ik ben creatief, ruimdenkend, geduldig, lief, zorgzaam, sportief, verliefd, dankbaar, gelukkig en nog véél meer dingen! Toch is het blijkbaar erg lastig om een gesprek aan te gaan zonder ‘de vraag’ te stellen, want tja…wat moet je dan vragen hè?! Hoe kan je dan interesse tonen in iemand en hoe kan je anders jezelf als persoon uitleggen, hoe je bent en wat je bezig houdt.

Nu ik er zo over nadenk ik dat nog best lastig, om die vraag niet te stellen. Want wat zou je anders kunnen vragen aan iemand? Ik vind de vragen ‘Waar hou je je zoal mee bezig?’ of ‘Wat vind je leuk om te doen in het leven?’ al redelijk goede opties. Of nog beter ‘wat is je passie?’. Ja, dat vind ik een goede en mooie vraag. Dan leer je iemand kennen om wat zijn of haar passie is en dat hoeft natuurlijk helemaal niet je werk of studie te zijn.

Waarom is het zo belangrijk wat voor werk of studie je doet? Is het een vraag die gesteld wordt zodat men je in een bepaald ‘hokje’ kan plaatsen? (Oh, zij is logopedist…dus is ze zorgzaam. Of zoiets). Is je werk of studie het belangrijkst wat je ‘moet’ bereiken in je leven? Daar lijkt het nu wel op vind ik. Ik ben inmiddels een poosje afgestudeerd en ik werk parttime, maar maakt dat mij tot wie ik nu ben? Of wil zijn? Nee dus.

Ik ben heel veel dingen, maar ik ben niet mijn werk. Ik ben… Miriam

2

10 gedachtes over “Ik ben…

  1. Ah, wat een tof stukje. En erg herkenbaar inderdaad! Bij de ene persoon heeft werk of studie meer invloed op zijn of haar leven dan bij de ander en natuurlijk zegt het wel íets over je, maar het definieert je zeker niet. Het is natuurlijk ook gewoon een beetje een gespreksstof-maker haha, en vaak is werk/studie wel hetgeen waar je je het meeste in je leven mee bezighoudt, maar zéker niet altijd! Ook dat is per persoon verschillend. De een is zijn werk en zijn werk is hem, bij de ander is dit niet zo. Ik zie het bij mezelf trouwens ook niet zo: ik vind het bijna jammer dat mijn studie hetgeen is waar ik mij het meeste mee bezig hou/moet houden. Ik zie mezelf liever als blogger en ontdekker van dit leventje die toevallig ook studeert haha.

    Like

  2. Je echte vrienden kennen je, de rest moet je maar waarderen om hun interesse, dan is je leven een stuk fijner ;) doet me denken aan dat musical nummer: i am who i am (“my own special creation”).

    Like

    • Oh ik waardeer het ook zeker hoor, dat ze iets vragen, maar één beetje variatie zou leuk zijn toch? ! ;-) Dat nummer komt me vaag bekend voor, titel is al cool

      Like

Geef een reactie

