Zeuven?

Herkennen jullie het? Mensen die hele andere woorden gebruiken dan dat jij doet?! Ik hoorde er laatst weer eentje en toen dacht ik: daar gaan we eens over bloggen. Ik ben heel nieuwsgierig of jullie er nog meer weten, lees je mee?


1) Auto of oto (ik vind oto gewoon écht fout…kan zelfs bij mijn ergernisjes ;p)

2) Zeven of zeuven

3) Voor of achter de computer zitten (ik zit erachter, wat feitelijk natuurlijk niet klopt)

4) Voor of achter de televisie zitten (ik zit ervoor, maar wat maakt het verschil tussen tv en computer?!)

5) Portemonnee of beurs

6) Televisie of tv

7) Lippenstift of lipstick

8) Afstandsbediening of zapper

9) Deken of sprei

10) Misschien of wellicht (persoonlijk vind ik ‘wellicht’ iets meer kakkerig ;p)

11) Sloffen of pantoffels (ik vind ‘sloffen’ voor ouderen en ‘pantoffels’ voor jongeren)

12) Föhn of haardroger

13) Elastiek of rekker (rekker is toch ouderwets?!)

14) Leraar of docent (dat ligt er toch aan in welke setting hij/zij les geeft?)

15) Geintje of grapje (ik zeg altijd ‘grapje’, maar geen idee waarom)

16) Puzzel (puuzel) of puzzel (puzzel)

17) Riem of ceintuur

18) Honger of trek (ik krijg er spontaan honger van ;p)

19) Spreken of praten

20) Winkelen of shoppen

21) Opschrijven of noteren

22) Item (ei-tum) of item (ie-tum)

Als je er over na gaat denken is het best gek. Mensen bedoelen hetzelfde, maar zeggen het met verschillende woorden. Waarom zijn er zoveel woorden die hetzelfde betekenen? Dat is toch alleen maar extra vermoeiend?! Ik zeg bijvoorbeeld nooit beurs, maar waarom niet? Komt dat omdat ik ben opgegroeid met ‘portemonnee’ of is ‘beurs’ misschien (wellicht) ouderwets?

Met welke woorden ben jij opgegroeid, en heb jij misschien nog een toevoeging aan mijn lijst?! Laat het weten in de comments, vind ik leuk om te lezen :)

Liefs!

14 gedachtes over “Zeuven?

  1. jajaja! ik zeg ook altijd zeven ipv zeuven. dat is toch niet goed! er staat een e! ik zeg altijd wel puuzel hoewel ik weet dat dat niet de juiste manier is. ik heb nog wel een toevoeging; ont en ent zeggers. bijv.duizond of duizend. ik vind ont zeggers stom. haha. (Staat ook een stukje over in taal is zeg maar echt mijn ding)

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Ergernisjes part 2 | Pirre

  3. Pingback: Eindelijk! | Pirre

  4. Pingback: WJD? #2 | Megapirre

Geef een reactie

