Stijldansen

Weten jullie wel hoe leuk stijldansen is?! Het heeft blijkbaar een beetje een ‘suf’ imago, maar dat is zó onterecht! Dansen is leuk! Lees mee over mijn stijldans ervaringen =D

Ik ben in aanraking gekomen met stijldansen omdat een vriendinnetje dat ook deed. Het was mijn eerste jaar van de studie logopedie in Groningen en het leek mij erg leuk om naast ritmische gymnastiek ook nog iets anders te gaan doen. Daarbij is het natuurlijk ideaal omdat je via zo’n vereniging mensen leert kennen! Twee vliegen in één klap en zo gezegd zo gedaan: ik heb mij aangemeld voor stijldans lessen bij de Studenten Stijldans Vereniging The Blue Toes in Groningen (www.bluetoes.nl mocht je interesse hebben!). Ik had geen danspartner ‘meegenomen’, dus ik  moest er eentje vinden tijdens de lessen. Dat was gelukt! Ik heb het idee dat dames zich daar altijd een beetje zorgen over maken (iehhh, straks heb ik geen partner), maar bij de Blue Toes is dat wel fijn geregeld. Mocht iemand geen partner hebben dan zijn er de zo genoemde ‘hulp heren’. Die dansen hun eigen dansles in een andere groep, maar zijn bereid om als hulp heer te dansen met iemand die geen partner heeft (top!). Ik begon ook met zo’n hulpheer en later kreeg ik mijn ‘eigen’ partner.

Zoals de meeste van jullie wel weten bestaat het stijldansen (bij ons) uit 2 soorten dans: de latin en de ballroom. Bij de Blue Toes leer je de rumba, cha cha, jive, samba en paso doble bij de latin dansen en de Engelse wals, tango, quickstep, slow fox en de Weense wals bij de ballroom dansen. Ook dit maakt het dansen zo leuk want het is nooit saai! Ik vind eigenlijk beide even leuk. Bij de ballroom dansen voel ik mij altijd zo’n prinses (met in gedachten zo’n mega gave dans jurk XD) die prachtig op de meeslepende romantische muziek danst. Bij de latin is het veel explosiever en meer sexy. Beide gaaf dus!

collage

Sinds ik bij mijn recente partner ben, dansen wij ook wedstrijden. En dat is nóg leuker dan alleen maar danslessen volgen. Nu oefen je echt met een doel. Ook heb je erg leuke internationale studenten wedstrijden (een heel weekend lang) waar je aan mee kan doen, zoals deze) En heb ik als dame natuurlijk een enorm goed excuus om mijzelf helemaal mooi te maken: make-upje op, haartjes vast geplakt en de nageltjes gelakt. Welke dame wil dat nou niet?! Ik vind het ook erg leuk omdat ik mij tijdens het dansen heel iemand anders voel. Normaal gesproken ben ik (soms) wat verlegen en heb ik een aardige ‘stoere’ smaak qua kleding. Ik draag eigenlijk in het dagelijkse leven alleen maar laarsjes met platte zool of (nog beter) heerlijk lopende sneakers! Tijdens het dansen heb ik een prachtige roze (yay, roze!) rok aan en dans ik op hakken de sterren van de hemel. Ik waan mij dan heel iemand anders en durf ik op de één of andere manier ook net ietsjes meer dan normaal (bijv. voor een mega publiek dansen die echt letterlijk naast de dansvloer zit, iehhh eng!). Prachtig =D

Waarschijnlijk gaat mijn huidige danspartner volgend jaar in het buitenland studeren, dan moet ik op zoek naar iemand anders (niet leuk! =( ), maar dit seizoen kunnen we nog mooi even een aantal wedstrijden dansen. Als je eenmaal een leuke en goede danspartner hebt gevonden wil je die natuurlijk ook graag ‘houden’ (my precioussss, lol). Daarnaast heb ik (vind ik zelf) er nog een extra ‘handicap’ (op gebied van danspartners vinden dan) bij dat ik 1,86 m lang ben. Met een andere, kleinere, danspartner dansen gaat dus niet. Nou ja, in principe gaat dat natuurlijk wel, maar ik heb liever iemand die even lang of langer is. Dat is veel fijner qua houding en tijdens het dansen zelf (no offence 2 kleinere mannen).

collage 2

Had ik trouwens al genoemd dat ik naast het normale stijldansen (en kickboksen en zumba) óók nog in het demo team zit van de Blue Toes?! Als je het dan over ‘super gaaf’ hebt dan hebben we het over het demo team! Dit is mijn tweede jaar en voor dit jaar heb ik een andere danspartner (al die danspartners, poehhh ;p). We krijgen les van Marcus en mede door zijn (techniek lessen) en demo training ben ik veel vooruit gegaan. Hij is zo iemand die je pusht tot meer, die je zegt dat je beter kan en die in je gelooft: geweldig les krijgen is dat! Ik krijg er veel meer zelfvertrouwen door (al ben ik nog steeds een ontzettende schijterd qua liften etc. haha). In het demo team is de basis in principe ook stijldansen, maar komen er ook allerlei leuke trucs, lifts en andere gave pasjes bij. We zijn nu bezig met een nieuwe demodans, wat niet alleen maar te maken heeft met de reguliere stijldans-dansen, bij deze demo komt veel meer kijken. Wat het precies is kan ik hier nu nog niet verklappen want het is nog top-geheim =D Op aanstaand kerstbal (ook een leuk aspect van stijldansen: allerlei feesten en gala’s!) gaan we het namelijk voor het eerst dansen, ik heb er nu al zin in want ik ben echt ontzettend fan van onze nieuwe demo (ahhhh gaaf).

Dus om een lang verhaal kort te maken: Stijldansen is echt super! Heb je het altijd al een keertje willen zien of proberen: gewoon doen! Je krijgt er zo’n goed gevoel van en daarbij zijn alle aspecten er omheen ook echt hartstikke leuk! Zie je op de dansvloer! :)

Liefs!

12 gedachtes over “Stijldansen

  1. Aaach ja, stijldansen. Bij ons was het vrij standaard dat je in de tweede klas (I know, toen we 13 waren dus) een seizoen ging stijldansen. Een enkeling ging ook verder. Ik had dat best gewild, maar dan is een danspartner toch wel prettig! Die partner vond ik niet waardoor ik altijd met meisjes of lompe boeren (sorry) moest dansen. En dat terwijl ik het best goed kon, al zeg ik het zelf. Ik vond het eerste seizoen eigenlijk nogal saai omdat het zo makkelijk was haha. Maar goed, dat werd ‘m dus niet meer daarna, helaas! Extra leuk dus om jouw enthousiasme te zien, joepie!

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Wauw! | Pirre

  3. Pingback: Oeehhhh! | Pirre

  4. Pingback: OOTD! | Pirre

Geef een reactie

