Chocolade <3

Ik begon nog net niet te kwijlen toen ik deze blog ging schrijven…. Chocolade, wie houdt er nou niet van? Ik denk dat het voornamelijk mannen zijn die er minder van houden, vrouwen kunnen niet zonder (toch?!). Chocolade is 28 jaar lang mijn beste (eet) vriend geweest, maar nu….

…heb ik sinds 15 januari 2014 GEEN chocolade meer gegeten. Oh-my…ik kan het zelf nog steeds niet helemaal geloven. De mensen die mij goed kennen weten dat ik écht een chocolade-addict was (‘Hoi, ik ben Miriam en ik ben verslaafd aan chocolade’, ‘Hallo Miriam’). Ik heb altijd dichtbij een supermarkt gewoond en dan liep (nee, rende) ik gerust om 3 minuten voor 8 (sluitingstijd) nog even heen voor chocolade, omdat het MOEST. En lekker dat het dan was haha.

lavacake

KIJK dan ook hoe lekker bovenstaand cakeje er uit ziet! Wat mijn favoriete chocolade was? Ik had meerdere dingen. Onder andere dus de chocoladereep met stukjes noot en rozijnen erin en dan eigenlijk die van de Aldi (paarse verpakking, probeer ‘em maar eens!). Ook vind ik cakejes met een chocolade-lava erin goddelijk. Chocolade in combinatie met een kopje thee, ook zo lekker. Oh, en niet te vergeten de brownies, chocolade rozijnen, butterscotch chocoladereep, chocoladepasta, pindarotsjes, Snickers, chocoladereep met praliné vulling, warme chocolademelk, hagelslag en witte chocolade met crisp…hmmmm!

chocolade hart

Als je chocolade zó lekker vond, waarom ben je dan afgekickt? Nou, dat had een reden. Ik deed toen mee met een medisch onderzoek (kan je hier lezen) en dan mag je geen chocolade eten gedurende het onderzoek. Het stofje in chocolade kan je waardes beïnvloeden en dat hebben ze natuurlijk liever niet. Vanaf 12 uur (geloof ik) van te voren, voordat je het onderzoek ingaat, mag je geen chocolade meer eten. Ik heb 13 uur van te voren nog van een berg chocolade gesmikkeld haha (hoezo verslaafd). Het onderzoek was een langere periode (aantal week) dus tja…  Anyway: ik had het de eerste week écht moeilijk. Ik had zooooo’n zin in chocolade, maakte mij niet uit wat! Ik ging (samen met de andere vrouwen daar ofcourse) afbeeldingen van chocolade opzoeken en recepten bekijken. Maarja, je volgt een strikt dieet dus chocolade zit er dan écht niet in. Ondertussen zag ik wel een potje met mini-marsjes liggen in de kamer van de MRA’s (grrmbl, gemeen!). De dag dat ik weer ‘vrijkwam’ dacht ik: jaaaa, het eerste wat ik ga eten iets IETS van chocolade. Maar ik heb het niet gedaan….

chocolade reep stapel

En vervolgens dacht ik: ik heb mij nu een aantal weken in kunnen houden en op een gegeven moment kostte het niet eens meer zoveel moeite. Dus dacht ik: waarom niet gewoon volhouden?! (Whaatttt, NOOIT meer chocolade?!) Ja, inderdaad…NOOIT meer chocolade. En ik ben blij dat ik het heb volgehouden! Het is ook echt een dingetje geweest van ‘kijken hoelang ik dat kan volhouden, mijzelf iets bewijzen’. Net als met het uitrennen van de 4-mijl, dat moest en zou ik ook doen. Dit is een beetje hetzelfde. Ik voel mij er erg goed bij. Het scheelt niet alleen geld (;p), maar ook de ‘drang’ dat ik chocolade ‘moest’ hebben is weg. Ik ben er niet meer afhankelijk van om het maar even zo te zeggen en dat voelt goed! Natuurlijk loop ik nog wel eens half kwijlend langs de chocolade afdeling van de V&D of heb ik écht zin in chocolade, maar nee zeggen is dan eigenlijk heel gemakkelijk geworden (het kan mensen, het kan!).

En weet je wat ook het leuke hiervan is? Ik heb hele andere dingen leren eten. Er moest immers wel een vervanger gevonden worden ;). Normaal koos ik altijd voor chocolade ijs, nu kies ik walnotenijs of iets met karamel. Chocolade cake is vervangen door een cake met bijvoorbeeld stukjes perzik en een chocolade reep laat ik prima staan voor o.a. nougat of chips. Ik eet dus nog steeds lekkere dingen, alleen géén chocolade.

Herkennen jullie je hierin? Ben je ook ergens verslaafd aan of ben je juist ergens mee gestopt? Let me know in the comments :)

Liefs!

9 gedachtes over “Chocolade <3

  1. Mirrr, echt dat dit kan! Geloof er niks van 😜 kan me geen leven voorstellen zonder. Tenzij ik ooit in de overgang ben geweest of zo hahaha echt super knap! Als ik een weekje zonder chocolade ben geweest dan heb ik er ook niet zo’n behoefte aan dus geloof ook zeker dat het een verslaving is.

    Wie weet als ik later groot ben dat ik met je mee doe 😜

    X

    Like

  2. Super knap van je!!!! Ik kan me heeeeel goed vinden in jou verhaal.. Maar dat wist je natuurlijk al 😜 haha
    En inderdaad…. Het kan!! Ik heb ook nog steeds geen chocolade gehad, al meer dan 5 mnd! Ok… Af entoe wel ergens wat chocolade in zoals een cornetto, maar dat telt voor mij niet omdat ik daardoor niet de behoefte heb dat ik meer en meer wil.

    Like

  3. Hey Mir, heel knap, diepe buiging, zeg ik terwijl ik een heerlijke reep Cote d’Or (dat is toch echt de lekkerste!) naar binnen haffel. Heb je ook iets gemerkt dat het beter voor je huid of gezondheid is? Aangezien ik het nog nooit vol heb gehouden heb ik geen idee of het waar is dat je pukkels krijgt van chocola… (wie? ik? pukkels? natuurlijk niet! die heb ik nooit! ;P) By the way super leuke blog heb je, reageer bijna nooit, maar vind het erg leuk om te lezen! xx

    Like

    • Heej Chris,
      haha, leuke reactie ;p Cote dÓr is idd heulll lekker! Het heeft (denk ik?!) geen effect op mijn huid, maar voel me wel minder ‘vettig’ ofzo haha. Leuk dat je trouwens m’n blogs/plogs leest =)

      Like

  4. Pingback: Al 1 jaar geen… | Pirre

Geef een reactie

