Goodbye

SAMSUNG CAMERA PICTURESNa heel lang nadenken en in dubio zitten staat het nu toch echt vast: Ik stop met Ritmische Gymnastiek. Het hoge woord is eruit… Poehhh wat heb ik hier lang over nagedacht, maar het is tijd om te stoppen met de sport die ik (bijna) 25 jaar lang het liefst deed…

 

Ik ben begonnen met gymnastiek toen ik zo’n 4 jaar was. Al snel werd dit ritmische gymnastiek en mocht ik bij ‘de selectie’, dat vond ik echt zó gaaf! Met een strenge, maar zeer rechtvaardige juf werd ik steeds beter, deed ik aan wedstrijden mee en boekte ik veel vooruitgang. Ik heb er vanaf het begin af aan veel voor over gehad. Ik sloeg met liefde alle verjaardagsfeestjes en andere uitjes over omdat ik liever wilde trainen. Gedurende alle scholen, opleidingen en banen ben ik blijven trainen en vond ik het altijd zeer leuk en de moeite waard. Het was (en zal altijd zo blijven) mijn passie! <3

 

collage 1

 

Voor diegene die absoluut niet weten wat Ritmische gymnastiek is (schaam je ;p) zal ik het proberen te omschrijven (en nee! het lijkt niet op turnen). Je beweegt op muziek gedurende een oefening van 1.30 min. lang. Daarbij horen ook bepaalde materialen waar je dan ook iets mee moet doen. De materialen kunnen zijn: knotsen, bal, hoepel, lint, touw en voor de kleintjes is er dan ook nog een oefening ‘zonder materiaal’. In zo’n oefening moet je dan allerlei bewegingen uitvoeren die goed op de muziek passen, zoals pirouettes, evenwichten en sprongen.

Ik was (en ben nog steeds) een groot fan van Anna Bessonova uit Oekraïne. Haar elegantie, doorzettingsvermogen, sprongkracht en techniek is echt meesterlijk! In dit filmpje zie je haar knots oefening waar je gewoon kan voelen dat ze aan het vechten is voor een podiumplek, LOVE IT! Zij is (vooral later) een groot voorbeeld voor mij geweest met bijvoorbeeld de muziek-keuze van mijn oefeningen. Haar lintoefening en muziek vind ik helemaal geweldig en die muziek heb ik dan ook zelf één seizoen gebruikt (tot ergernis van sommige clubgenootjes omdat het muziekje zo hysterisch is ;p)

 

collage 3

Elke wedstrijd, individueel en met groeps (je kan ook een oefening doen met meerdere meiden in een ‘groepsoefening’) werden er foto’s en filmpjes gemaakt. Er verschenen vele krantenartikelen over de wedstrijden die ik (of mijn liefste ‘fans’, mijn ouders) dan uit gingen knippen en inplakken. Zo heb ik hele plakboeken vol en dui-zen-den foto’s, alleen al van ritmisch! Op een gegeven moment ging mijn gymvereniging ‘failliet’…ik had het niet meer! Gelukkig was er nog een vereniging die ons wilde ‘adopteren’ =) Zo kon ik nog vele jaren doorgaan met mijn lievelings-sport. Ik heb zó veel leuke herinneringen aan deze sport, ik kan er nog wel 20 blogs over schrijven. Helaas voor jullie ga ik die niet allemaal delen (my precious memories ;p).

 

collage 4

…is het dan nu écht tijd om te stoppen. De mooiste sport die er bestaat is namelijk erg veranderd de afgelopen jaren. Het wereldje waar ik als klein meisje doorheen huppelde is nu een grote mensen wereld geworden en hierbij horen helaas ook de negatieve aspecten van een wedstrijd sport. Dit kwam naar mate ik ouder werd (en er meer van mee kreeg) steeds meer naar voren. Er is (vind ik) vaak afgunst tussen meiden/verenigingen/trainsters etc. en ook werd het jureren steeds minder jureren en steeds meer vriendjes-politiek. Op een gegeven moment was het gewoon klaar: ik weiger om mijn geliefde sport uit te voeren in zo’n omgeving. Dat verpest voor mij het plezier en de passie die ik heb voor de sport. Ik wil het mij herinneren zoals het was.

 

spreuk

 

Ik heb ontzettende mooie, gezellige, leuke, emotionele, grappige, aparte, spannende, lachwekkende, vrolijke (en nog véél meer) belevenissen meegemaakt tijdens ritmisch. Iedereen die daaraan mee heeft geholpen: bedankt! Het is tijd om afscheid te nemen en verder te gaan met iets anders. Ik ben al een paar jaar lang aan het stijldansen (en dat blijf ik ook zeker doen), maar er komt waarschijnlijk nog een andere sport bij! Wat dit is? Dat lees je vanzelf op mijn blog! :)

 

Goodbye2

<3

11 gedachtes over “Goodbye

  1. Lieverd wat een prachtig verhaal wij hebben het met tranen in de ogen gelezen. Weet dat jij altijd je best hebt gedaan.
    Wij zijn heel trots op jou. Wat lief dat je ons lieve fans noemde lief van jou. Maar zo was het ook wij zijn jou altijd blijven steunen met heel veel plezier. Voor ons is het ook een soort AFSCHEID wat ook ons pijn doet.
    Heel veel liefs van P & M

    Liked by 1 persoon

  2. Passie… heerlijk om te lezen… wat een herkenning ook… ook ik zit vanaf mijn 4de in het ‘gym’ wereldje (acro/turnen)… vorig jaar besloten me te richten op het jureren, nadat mijn partner besloot te stoppen… jureren is moeilijk… nou ja opzich niet hoor, maar altijd is er commentaar op cijfers… ouders, familie, vrienden, gymnasten, trainsters en zo kan ik door gaan… je kan het als jurylid nooit goed doen… en dat is soms wel lastig… ook herken ik heel goed de onderlinge strijd van gymnasten, trainers en juryleden… met veel plezier en liefde jureer ik nu… elke oefening bekijk ik alsof ik hem voor het eerst zie… ook al heb ik hem al 10x gezien… zo blijf ik objectief en kan ik staan achter het cijfer wat ik geef… en niet te vergeten… op gepaste afstand genieten van mijn passie… ♥

    Liked by 1 persoon

  3. Aan de ene kant jammer dat je één van je passies moet laten gaan. Aan de andere kant was het ook merkbaar dat je er niet meer veel plezier in kon hebben mede door de sfeer in het wereldje van ritmisch gymnastiek. Maar er komt wel weer iets leuks op je pad schatje, i know it. xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Oh yeah! | Pirre

  5. Pingback: Dagje… | Pirre

  6. Pingback: WJD? | Pirre

  7. Pingback: Het zwanenmeer | Pirre

  8. Pingback: Ons huis | Pirre

  9. Pingback: Hoera, 1 jaar! | Megapirre

  10. Pingback: Let’s tag: Three things! | Megapirre

  11. Pingback: Hieperdepiep, 2 jaar! | Life of Pirre

Geef een reactie

