Spreekbeurt

Goedemorgen! Ik leef nog steeds (medisch onderzoek), dus is het tijd voor een nieuwe plog! Omdat ik nog steeds ‘hier’ zit, en dus geen foto’s mag maken, is dit een beetje een crea-bea plog! Het doet me denken aan de spreekbeurten die ik vroeger moest maken. Zo had ik een keer een hele mooie spreekbeutrt gemaakt over russische dwerghamsters….Maargoed, ik dwaal af…Ik krijg veel vragen over het medische onderzoek (‘zit je dan echt in zo’n klein hokje opgesloten?’, ‘doet het pijn?’, ‘ben je dan helemaal alleen?’, ‘wat gaan ze allemaal doen dan?’, ‘een canule? wat is dat?’). Vandaar deze spreekbeurt, uhh…plog. Don’t worry, er zitten geen vieze of enge plaatjes tussen, ook de kleine kindjes onder ons kunnen dus kijken =)

2 (1)

Ieeehhhh, naalden! Dat is geloof ik wat de meeste mensen direct denken. Ik heb daar gelukkig niet zo’n moeite mee. Dit zijn de naalden die ze gebruiken bij het zetten van een canule. De verschillende kleuren staan voor de verschillende diktes. Ik heb meestal de roze (yay, roze!)

3 (1)

Een enge MRA (Medical Research Assistent) komt de canule zetten…nee hoor, valt reuze mee! Ze zijn allemaal erg vriendelijk en zorgzaam hier. Ze herkennen me inmiddels ook al hier (ik kom hier vakerrrrrrr)

3-2

Hier zie je een groen naaldje in de ader zitten, zo zetten ze de canule erin.

SV233SRML 005

Hier zie je een canule in een hand zitten. Een canule is een soort kraantje waar ze bloed uit kunnen tappen. Een canule is op een prikdag (en dag met heel veel handelingen) zeer handig want dan hoeven ze je niet elke keer opnieuw te prikken. Nu is het gewoon een kwestie van hoppaaaaa, kraantje open zetten en tappen maar!

5 (1)

Vervolgens brengen ze de buisjes bloed ‘weg’ om te laten onderzoeken. Op een prikdag wordt er tijdens dit onderzoek ongeveer 10 x bloed getapt, de hoeveelheid ervan verschilt erg. Soms een half buisje, soms wel vier! Daar gaat ‘my precious’ bloed (oke, wie dacht er hier aan smeagol? ;p )

6 (1)

Raad eens wat dit is..heel goed! Het is een sticker voor de ECG (ElektroCardioGram), ook wel een hartfilmpje genoemd. Deze stickers plakken ze op precieze plekken zodat ze het ECG apparaat er op aan kunnen sluiten.

7 (1)

Hier krijgt proefpersoon X een ECG. De stickers zitten op de enkels, polsen en borst. Je moet dan even heel stil blijven liggen met je ogen dicht. Dan denk je vast nu: chillll. Maar als ik dat vaak moet doen ga ik echt aan heulllee aparte dingen denken en schiet ik steeds bijna in de lach…

8 (1)

Als de ECG klaar is komt er uit het apparaat een mooi roze papiertje (yay, roze!). Op dat papier kan je je hartritme zien. Bovenstaande uitslag is van een aardig goed hart, hij klopt! (letterlijk & figuurlijk, ha-ha)

9

Bij zo eentje ben je de ***

10

Tijd voor de bloeddruk! Een bloeddruk van 120/80 is ongeveer ‘normaal’. Aangezien ik hier de hele dag zit en verder niets te doen heb, heb ik een bloeddruk-app gedownload. Ik noteer het iedere keer als ze mijn bloeddruk en pols meten ;p Gemiddeld heb ik een bloeddruk van 105/60 met een pols van rond de 50. Dit is inderdaad veel lager dan het ‘normale’, maar het schijnt er ook mee te maken te hebben als je veel sport (als iemand die precieze link tussen beide weet: tell me please).

10-2

Dan komt er weer een MRA die de temperatuur komt meten. Voorheen ging dat met zo’n ding onder je tong (heel irritant), maar tegenwoordig hebben ze zo’n mega snel apparaatje wat in je oor kan. Binnen 2 tellen weten ze het, i-de-aal.

11

Ja, zo’n ding dus

12

Omdat er per onderzoek ‘ studie gebonden voedsel’ is kan ik niet zo maar iets gaan eten wanneer ik dat wil. Dat gebeurt op van te voren bepaalde tijden en met bepaald voedsel. In het begin is dat even wennen en ga je op een gegeven moment als een hongerige wolf door het leven ;p, maar het went snel genoeg.

healthy food

Dit is ongeveer het eet-schema van nu: In de ochtend 2 broodjes en een 1 beschuitje, als lunch 3 broodjes, soep en een glas melk (yuckk), als middagsnack 2 stuks fruit, als avondeten iets wat je zelf heb gekozen uit het menu (je kan kiezen uit 2) en als avondsnack een stroopwafel, speculaaskoek, zakje chips of een sprits. Dit is best veel, maar op een gegeven moment moet er 10 uur tussen het eten en de medicatietijd zitten, dus dan worden de snacks ‘weg gehaald’. Dan is het dus hongurrrrrr voor een poosje. Omdat je de hele dag verder niets te doen hebt ga je ook echt van eet-moment tot eet-moment leven (hoe erg is dat haha).

Maargoed, ik leef dus nog steeds, ik heb geen bijwerkingen en het is heerlijk eten! Voor sommige mensen is dit waarschijnlijk helemaal niks, maar voor andere voelt het als een soort vakantie. Voor mij ook. Je ontmoet leuke nieuwe mensen, hebt het gezellig voor die tijd dat je er zit, je hoeft zelf niet te koken of boodschappen te doen (heel fijn!), je verdient er nog wat aan en daarbij help je natuurlijk ook nog bij het onderzoek naar dat bepaalde medicijn…ik zeg: DOEN! =)

5 gedachtes over “Spreekbeurt

  1. Pingback: Chocolade <3 | Pirre

Geef een reactie

